Приватний заклад
«Навчально-виховний комплекс «Ор Менахем Вінниця» –
осередок духовного та культурного розвитку єврейської громади міста
«Навчально-виховний комплекс «Ор Менахем Вінниця» –
осередок духовного та культурного розвитку єврейської громади міста
Приватний заклад «Навчально-виховний комплекс «Ор Менахем Вінниця» заснований в 2011 році на базі школи «Яд Веезер», яка розміщувалась в приміщенні профілакторію від хімічного заводу на Старому місці. Приміщення було придбано єврейською общиною «Бейс Менахем Любавич» м. Житомир, та передано на правах безоплатної оренди вінницькій єврейській общині «Ігуд Іудей Вінниця».
Школа «Яд веезер»(івр. ?? ????? — «рука допомоги»)I—III ступенів (ієшива) вВінниці, заснована в 1992 году американськими хасидами.
Школа існувала на пожертви євреїв із США,Ізраїля та Європи. На початку 90-х років XX століття школа нараховувала декілька сотен учнів. До 2005 року равином міста та засновником школи був голова єврейської релігійної общини Лейб (Леопольд) Суркіс, що проживав в місті Нью Сквира в США. З 1993 по 2005 роки школа була розміщена в приміщенні гуртожитка по вулиці Гонти, 19. За цей час із стін школи вийшло близько 1000 випускників, багато з яких продовжувало свою релігійну освіту в закладах Ізраїля, деякими з них були засновані общини вінницьких євреїв в Лейквуді (Нью-Джерсі), Монсі (Нью-Йорк), Бейтар (Ізраїль). Раввин Г. Колтанюкна даний момент є президентом торговоі палатиІзраїль-Білорусь, провідний спеціаліст в сфері кошерної сертифікації був одним з перших учнів «Яд Веезер». В 2005 році школа була передана під керівництво Шауля Горовіца, представника руху Хабад з Ізраїля. [7]
У 2011 році за рішенням засновників равина Шауля Горовіца та його дружини Хани Горовіц на базі приміщення школи «Яд веезер» було засновано приватний заклад «Навчально-виховний комплекс «Ор Менахем Вінниця» («світло Менахема»).На даний час в закладі навчаються діти з єврейських сімей, що є однією з головних умов зарахування. Діти, зараховані до закладу, мають єврейське коріння по материнській лінії, про що батьки повинні надати документальне підтвердження. Це можуть бути не лише свідоцтва про народження, але й документально підтверджені спогади земляків та представників єврейських релігійних громад. Тобто найголовнішою ідеєю заснування закладу є збереження єврейського коріння, духовної, релігійної та культурної спадщини. З цією ж метою в м. Вінниці також заснована іудейська релігійна громада «Ігуд Іудей Вінниця». Даний напрямок відображений у концепції розвитку закладу: «Приватний заклад «Навчально-виховний комплекс «Ор Менахем Вінниця» має статус закладу із навчанням українською мовою та вивченням мови іврит і традицій єврейського народу, повинен забезпечувати комплексну програму розвитку єврейських дітей у системі безперервної освіти…».
Заклад працює в режимі повного робочого дня (08.30 – 15.50) з єдиним розкладом загальноосвітніх та духовно-естетичних дисциплін. З метою забезпечення безпеки дітей під час дороги до школи та вчасного початку уроківорганізовано підвезення дітей з різних куточків міста. Укладено договір з приватним перевізником, розроблено та затверджено в транспортому відділі ДАЇ маршрут руху автобуса. Наказом по закладу призначена відповідальна особа, яка супроводжує дітей від дому до навчального закладу та в звороньому напрямку.
Перед початком уроків всі діти збираються разом і читають молитви, відповідні уривки з Тори. Разом з ними в цей час знаходяться або равин, або молоді вчителі, прислані на практику з Ізраїля. Іноді згадуються різноманітні історичні факти, пов?язані з єврейським народом, притчі або оповідання. Це наштовхує на певні роздуми та налаштовує дітей на відповідні висновки щодо формування ціннісного ставлення до тих чи інших людських вчинків.
Взагалі, розробляючи режим роботи навчального закладу, адміністрація намагалась враховувати не лише санітарні норми, але й побажання батьків та вчителів, які зацікавлені зробити день дітей максимально наповненим інформативно і практично. В першій половині дня учні молодшої та старшої школи працюють за розкладом занять. В другій молодші школярі мають змогу займатись в гуртку образотворчого мистецтва або в спортивному залі чи на спортивному майданчику, також для них проводяться заняття з традицій єврейського народу по програмі «Даркейну» та майстер-класи по програмі «Софім». Учні ж старшої школи у другій половині дня займаються за розкладом, складеним таким чином, щоб крім загальноосвітніх предметів, була можливість вивчати традиції єврейського народу та іврит. Взагалі, мова іврит вивчається з 1 по 11 клас і входить, за навчальним планом, до інваріантної складової. В кожному класі на її вивчення виділено 2 години. Викладання ведеться фахівцем з Ізраїля, який має відповідний сертифікат і, головне, є носієм мови.
Взагалі,навчальний заклад «НВК «Ор Менахем» працює за навчальним планом, що складений на основі розроблених МОН України базових навчальних планів.
В закладі працює на даний час 17 педагогів, основними працівниками з яких є 6. Інші працюють за сумісництвом. Педколектив складається з вчителів, які мають вищу освіту, а розподіл за категоріями виглядає наступним чином: спеціаліст – 2, спеціаліст ІІ категорії – 3, спеціаліст І категорії – 6, спеціаліст вищої категорії – 6. Крім того 3 вчителя мають звання вчитель-методист і 2 нагороджені значком «Відмінник освіти України».
Колектив працює над методичною темою «Здійснення особистісно-зорієнтованого навчання в процесі реалізації стратегії співпраці, запровадження продуктивно-інтерактивного навчання і виховання». А найголовнішим завданням засновників, адміністрації та вчителів є створення сімейної атмосфери, комфортних умов не лише для навчання, але й для перебування в закладі. З цією метою організоване триразове кошерне харчування, яке готується досвідченим кухарем за усіма законами кашруту і перевіряється відповідальним за дотримання кошерності, так званим шой- хетом (івр. ?????). Для молодших школярів передбачена кімната для ігор в позаурочний час, а для старшокласників тренажерна зала з тенісним столом, різного виду тренажерами та іншим спортивним знаряддям. Оскільки заклад релігійний, то є кімната, де проходять молитви і в якій знаходиться релігійна бібліотека звеликою кількістю відповідної літератури. Книги будь-хто може взяти без дозволу не лише в стінах навчального закладу, але й забрати додому для читання. Функціонує також комп'ютерний клас, в якому учні можуть перебувати не лише під час занять, але й після них.
Крім комп'ютерного класу в закладі обладнано кабінет фізики, хімії та біології, географії, праці, а також силами вчителя Антонової Людмили Володимирівни у 2014 році створено кабінет образотворчого мистецтва. За кожним класом закріплена класна кімната, призначені класні керівники.
Учні беруть участь у конкурсах “Колосок», «Лелека», «Кенгуру», «Бобер», а також в олімпіадах шкільного та міського рівня, хоча за показниками участі в останніх, заклад не має значних досягнень, за винятком олімпіад з інформатики. Так, в 2012-13 н.р. та 2014-2015 н.р. учні Спектор Артур (11 клас) та Варер Борис (9 клас) вибороли ІІІ та ІІ місце (відповідно) на другому етапі олімпіади з інформатики. Також учень 11 класу Спектор Артур посів ІІІ місце за результатами проведення другого етапу олімпіади з історії України у 2012-13 н.р.
Крім того, в рамках екологічного проекту «Голос рідної природи серцем слухати навчись» створена екологічна стежина вчителем біології Маняк Світланою Анатоліївною та вчителем географії Ніколайцем Валерієм Олексійовичем.Основне завдання — ознайомлення з довкіллям, формування загальної уяви про екосистему, основні її складові (культурні і дикорослі форми рослин; тваринні організми), почуття любові до природних та культурних об’єктів рідного краю, зацікавленості в їх збереженні, розуміння особистої відповідальності за їх долю та природне оточення- привабливість для відвідувачів. Стежка повинна розкривати красу природи, її індивідуальність та різноманітність.
Організаційно-педагогічну модель управлінської діяльності складають загальні збори, педагогічна рада, піклувальна рада. Крім того, оскільки навчальний заклад фінансується різноманітними організаціями з різних країн світу за програмою розвитку системи мережі єврейських шкіл країн СНД «Благодійного фонду «Ор Авнер», куратором якого є представних даної організації Хаїм Фрідман, засновники та адміністрація є підзвітними йому щодо концепції розвитку та фінансово-господарської діяльності. Кошти надходять в розмірі, передбаченому нормативами фінансування закладу, які визначаються фондом «Ор Авнер».
Управіння закладом за Статутом здійснює директор і саме він повинен в першу чергу дотримуватись вимог громадянського суспільства, таких, як відкритість, партнерство, прозорість, рівність у стосунках між членамигромади, між надавачами та споживачами послуг. Окрім того, важливо, щобумови диктував не лише той, хто надає послуги (навчальний заклад), а і той, хто їхспоживає (батьки, учні). Такий процес може пришвидшити лише чеснаконкуренція, а розвиток приватних шкіл спонукатиме до постійного пошукушляхів підвищення якості навчально-виховного процесу. [8].
В основу моделі виховного процесу в закладі покладено принцип триєдності, який реалізується через розв’язання проблем здоров’я , моралі, здібностей. «НВК «Ор Менахем» перш за все виховний заклад, який сприяє духовному становленню особистості учня, створенню умов його самореалізації у різних сферах творчої праці, задоволенню потреб та інтересів учнів. Саме тому одним з найголовніших аспектів системи виховання учнів є формування їх духовної культури. Система виховання духовної культури спрямовується на переконання учнів, що порядна людина, якою є людина віруюча, не може використовувати аморальні, негідні, тим більне протизаконні, злочинні засоби для досягнення особистого благополуччя. Система виховання в закладі формується на основі взаємодії не лише школи та сім’ї, але й взаємодії релігійної громади з сім’єю та школою. Звісно, при такому підході, педагоги краще володіють інформацією про оточення дитини, її психологічний стан, пов’язаний зі стосунками в сім’ї та іншими аспектами, які можуть впливати на формування її особистості. А володіючи інформацією можна запобігти тим чи іншим негативним проявам у дитини і скорегувати виховну роботу таким чином, щоб дитина відчувала, що про неї піклуються , що їй завжди прийдуть на допомогу.
Виховна робота також передбачає залучення дітей до проведення різноманітних традиційних єврейських свят. Протягом року проводяться відзначення Рош ха-Шана (Нового року) наприкінці вересня, Йом Кіпур (жовтень), Сукот, Хануки, Ту-бі-Шват, Пурім, Песах, Шавуот.З нагоди цих свят учні закладу разом з релігійною громадою міста готують святкові концерти з різноманітними номерами, а також беруть участь у приготуванні традиційних єврейських страв та підготовці святкового столу. Наприклад, на Песах діти самостійно виготовляють мацу, на Хануку виготовляють мінори з різноманітного матеріалу. Традиційно, на Хануку, яка триває сім днів, діти та вчителі приватного закладу «НВК «Ор Менахем Вінниця» запрошують всю громаду на святковий концерт, який проводиться в БК «Зоря». Таким чином у дітей формується почуття своєї вагомості: «На мене покладена відповідальність, я повинен приймати участь у виставі, я не повинен підвести інших». Також діти на практиці закріплюють теоретичні знання з традицій єврейського народу, які вони отримали сидячи за партою і слухаючи вчителя або равина. Вони не лише бачать, як відбувається святкування, вони самі беруть в них особисту участь.
Протягом останнього року за участю дітей було знято два фільми: один про свято Пурім «Пурім –свято веселе!», а другий про Хануку «Свічка, яка врятувала життя».В ролі акторів були максимально задіяніучні закладу. Такий підхід до виховання дитини на думку нашого педагогічного колективу є дуже вдалим і дієвим, адже ніяка глибока теорія не замінить простої практики.